Menu Menu

Stresset - hvad gør jeg???

Stress behandling

For at komme videre, når man har stress, hvad enten man er sygemeldt, eller på nedsat tid, så er der nogle holdepunkter man skal være klar over.
Først og fremmest skal man have RO.Stress er opstået af uro. Derfor er hjælpen at given kroppen det den trænger til. Pause.Dernæst skal de fleste have hjælp til at lave nye strategier for hvordan de kommer videre, både med arbejds - og privatliv. Sandsynligheden for tilbagefald daler drastisk når du ikke ender med at gøre det du plejer. Et stress forløb er sjældent langt. Opgaven er også her at tage dig selv alvorligt.

Hvad er stress?
Langt de fleste kender de fleste kender til at være stresset. Det er en naturlig kropslig reaktion på, at vi har for meget at lave, eller at vi er i omgivelser vi ikke trives i.
De fleste har hørt om historien med at vi, da vi levede som hulemænd, skulle vi være i stand til at kæmpe eller flygte hvis vi mødte et af fortidens rovdyr.
Uanset hvad vi besluttede, altså at spæne det bedste vi havde lært, eller fatte spyddet, så skulle kroppen bruges.
Derfor kan vores krop på ganske få sekunder være klar til udfordringen.

Vi stopper med at fordøje.(Derfor har mange stressede problemer med maven)
Adrenalin, vores kamp hormon suser rundt med blodet. (Derfor kan mange ikke finde ro)
Vi reagere med nervøsitet og kan blive forskrækkede over ganske lidt, fordi vores parasympatiske nervesystem (der beroliger os) er sat ud af kraft. Disse to ting gør at mange bliver ramt af søvnløshed.
Ud over de fysiske symptomer er der er en række psykiske indikatorer.
Vi mister overblik, får let til gråd, bliver opfarende, nogenbliver aggressive.
Kortvarig stress er ikke skadeligt, men langvarig stress over en længere periode kan gøre dig alvorligt syg.

Kortvarig stress

Alle mennesker kan komme i situationer, der giver kortvarig stress.

Det kan være ting som de fleste af os møder med jævne mellemrum.

Pres eller konflikter på arbejde

Konflikter på hjemmefronten

Eksamen

At være arrangør til fester eller andre begivenheder

- Disse udfordringer får os som regel til at skærpe opmærksomheden så vi kan yde en indsats.

Denne type stress medfører en række fysiske, psykiske og adfærdsmæssige reaktioner, der skærper opmærksomheden og gør dig i stand til at yde dit bedste. Når udfordringerne er overstået, er det vigtigt, at din krop får ro igen til at komme sig og genopbygge sine ressourcer, så tilstanden ikke varer ved og udvikler sig til langvarig stress.

Det sker ikke af sig selv, så det er vigtigt at vi husker os selv på det. Det kan være ved højt at sige; ”Så er jeg heldigvis færdig med de prøver. Nu skal jeg hvile”.
”Jeg må tage mig selv alvorligt, så jeg ikke kommer ud i den slags konflikter igen”.

Alt dette handler om bevidsthed. Jo mere vi hæver vores bevidsthed, og lærer os selv at kende, jo mere er vi klar over hvad vi byder og selv. Og andre.

Langvarig stress

Langvarig stress opstår, når der er ubalance mellem de udfordringer, du står overfor, og dine muligheder for at håndtere dem.

Årsager til langvarig stress kan være:

• Alvorlige begivenheder i dit liv. Fyring, skilsmisse, sygdom, dødsfald.
• Belastninger på arbejdet. Nye opgaver, omstrukturering, nye kollegaer.
• Manglende fritid og hvile
Langvarig stress skyldes ofte, at man er belastet på flere livsområder samtidig.

Langvarig stress er en tilstand og øger risikoen for udvikling eller forværring af sygdom.

Langvarig stress kan øge risikoen for:

• Hjerte-karsygdomme
• Depression
• Forværring af kroniske lidelser, fx overfølsomhedssygdomme og type 2-sukkersyge
• Ulykker

Syg af stress

De fleste af os får kørt ud over kanten. Overhører alle faresignaler om, at det vi har gang i er for meget. Først når vi næsten ikke kan rejse os, eller bryder grædende sammen forstår vi, at det længe har været galt.

Kroppen prøver at hjælpe os med at holde den gående, så starter den blidt, med små tegn på det er for meget. Hovedpine. Manglende appetit. Træthed.
Det er først senere den begynder med søvnløshed og uro og til sidst, når den næsten har opgivet at vi skulle høre efter, så glemmer vi, mister overblikket. Og mange ender med et fysisk kollaps.

Kom godt videre efter stress

Noget af det vigtigste efter en periode med stress, hvor du har været helt eller delvist syg med stress, det er at komme godt tilbage på arbejde.

Det er KUN DIG der ved hvordan det bedst kan fungere. Men der er et par retningslinjer at pejle efter.

Bekymring og optimisme

At starte på arbejdet efter en sygemelding med stress kan indeholde lige dele optimisme og bekymring. En række spørgsmål kan dukke op. Kommer stresssymptomerne tilbage? Kan jeg levere det, der forventes af mig? 

Spørg dig selv - Har du lyst til at komme på arbejde? Er de fleste stress-symptomer væk? Hukommelses- og koncentrationsbesvær er nogle af de stress-symptomer, der forsvinder sidst. Men føler du dig i det store og hele godt tilpas?

Der er to oplagte fælder, du skal undgå:

a) At tro, at alt er godt, når du kommer af med nogle af de værste symptomer. 

b) At tro, at du slet ikke er klar, fordi du bliver træt indimellem, eller oplever at blive presset og irriteret. 

Hvis man igennem længere tid har overhørt kroppens signaler, skal man vænne sig til at lytte efter. At tage det alvorligt, når man mærker man har brug for en pause. 

Sover du godt?

De fleste vil sove uroligt op til og i de første dage tilbage på jobbet. Det vil være naturligt at tænke lidt ekstra over, hvad der skal ske, og hvordan det vil være. Det betyder ikke, at du er slået tilbage til start. Forandringer kræver mental energi. Når du tænker og bekymrer dig, bliver du mere træt og har behov for mere søvn. At komme tilbage på arbejde behøver altså ikke nødvendigvis være en udfordring, men de fleste vil være trætte den første tid. 

Hvordan ønsker du at fremstå?

Overvej, om du føler dig sårbar, om andre skal vise hensyn, eller om du er frisk, veloplagt og i gang med at øve dig i at tage vare på dig selv. Nogen kan lide at blive spurt ind til, andre vil meget gerne vær fri. Du kan sige det højt som du ønsker, eller bede en kollega gøre det for dig.

Tal om opstarten med din nærmeste leder

Når du har et tydeligt billede af, hvordan de første uger helst skal gå, så afstem forventninger med din nærmeste leder. Det er måske også denne du skal planlægge det sammen med. Hvad skal meldes ud i afdelingen, inden du kommer retur? Hvordan skal din første arbejdsdag være? Det kan være en fordel at være konkret – hvad skal du lave den første time? Hilse på kollegaerne, eller bare være for dig selv?

Husk! Kun du ved hvor mange timer du skal starte på. Men en tommelfingerregel kan være at det er meget få timer pr dag og mange er op til 3 mdr om at komme tilbage på fuld tid.

Hvad skal dine kollegaer vide?

Du er ikke forpligtet til noget som helst, men det kan være en god ide at sige et par ord.

Du kan fortælle i hovedtræk, hvad der er sket, og hvad der kommer til at ske. Bed dine kollegaer om at stille de spørgsmål, de måtte have. Du behøver ikke gå i detaljer om private ting.

De første dage

Brug de første dage til at danne dig et overblik, sortere, tale med dem, du skal tale med. Gå hjem, inden du bliver træt i hovedet. Forskellen er, at du sandsynligvis tidligere ikke har lagt mærke til, at kroppen kræver ro og hvile, når du er presset. Og det kan du nemt blive i en opstart. Du skal i højere grad respektere og kræve, at der er plads til at opfylde kroppens og hjernens helt naturlige behov for hvile, fritid, søvn samt et godt psykisk arbejdsmiljø.

Bæredygtig fremtid

Når de første dage eller uger er gået, har du sikkert fået nogenlunde styr på, hvad der er sket, hvad der skal ske, og hvad du særligt vil have fokus på.

Her er fem spørgsmål og overvejelser, du kan gøre dig om din bæredygtige arbejdsfremtid:

1. Vil det være en ide, at sætte et 'Vil ikke forstyrres' skilt på din dør nogle timer dagligt?

2. Vil du droppe møder, hvor du reelt ikke har en klar rolle?

3. Vil du have længere sammenhængende ferie og/ eller forlængede weekender ind i mellem?

4. Vil du vælge nogle af dine opgaver fra?

5. Vil du blive bedre til at bede om hjælp? 

Såfremt du ønsker vil jeg meget gerne hjælpe dig på vej uanset hvor du er i forløbet.

Kontakt mig uforpligtende på:

Tlf.: 24208438 - eller klik her

Stress